onsdag 9 maj 2012

Skapande skola

Idag ringde min osmarta lila telefon när jag låg under täcket och försökte konvalescera. Det var Stina på Tundalsskolan som undrade om jag skulle kunna tänka mej att ställa upp som handledare och visa karvsnitt en dag i juni. Högstadiet ska få en dag nere på bruket där dom på flera stationer får prova på olika hantverk. Detta skulle bli en del av "Skapande skola" en satsning av regeringen för mera kultur i skolan.  Nu gäller det bara att försöka slingra sej från det vanliga jobbet den dagen.
Vissa ser väl gärna att slöjden i skolan försvinner, eftersom allt man behöver finns att köpa nuförtiden. Men se det tycker inte jag. Jag tror det är bra för själen att göra själv. Sådeså.

3 kommentarer:

  1. Ja, om jag ska skära karvsnitt så gör jag det. dels för att den växer nära mej, sen flisar den inte som tall och gran gör. Nackdelen är att björken är ganska hård att skära i. Sälg går också bra, men den har inte sammafina lyster. Lind är det många som använder till träskärning, det är ett mjukt träslag. Men nån sån har jag inte sett till i våran skog...

    SvaraRadera